Jag tycker att det är väldigt intressant att då och då läsa en marknadsundersökning. Detta bör förstås inte komma som någon överraskning för er läsare alls. Det är, trots allt, något jag talar om ganska ofta. Marknadsundersökningar är intressanta. De säger något om samtiden. Eller snarare: De säger väldigt mycket om framtiden. Hur samtidsmänniskan tänker, vad som är inne och vad som är ute, och vad som finns att vänta i framtiden. Ja, för att bara nämna några fördelar med en marknadsundersökning alltså.
Den senaste marknadsundersökningen som jag tog del av var väldigt spännande. Idag ska jag dela med mig om de mest intressanta insikterna jag fick av den. Såhär såg det ut:
Till att börja med så berättade nämnda marknadsundersökning att det börjar bli mer och mer trendigt med vitt vin. Rödvinet har dominerat i många år men ju längre tiden gått, desto tydligare har skiftet blivit. Detta var väldigt intressant av flera anledningar. På ett samhälleligt plan är det förstås kul att se att sådana skiftningar sker. Man kan tänka sig att resultatet från marknadsundersökningen delvis beror på inflytandet från idoler och influencers. Vad dricker de personer som jag ser upp till? Då vill jag göra precis som dem. Marknadsundersökningen hade här undersökt åsikterna hos personer mellan 20 och 27 år. En bra grupp för att påverkas om detta, tror jag.
En annan anledning till att just vin-resultatet från marknadsundersökningen var intressant var egna erfarenheter. Jag tycker mig ha sett ett ändrat beteende hos mina vänner under senare år. Det som tidigare var en självklarhet, att dricka rödvin under matlagningskvällar, är nu inte alls lika självklart längre. Faktum är att jag skulle säga att vinet är vitt oftare än rött, dessa dagar. Således är vi eventuellt en bekräftelse på detta skifte som belystes i denna marknadsundersökning. Jag frågade faktiskt mina vänner om de visste varför vi gjort såhär. Det blev en intressant reaktion, för ingen kunde riktigt ge något besked. Det hade ”bara blivit så” var den enda förklaringen jag fick, och jag köper den.
En annan insikt jag fått av marknadsundersökningen jag läste var att intresset för idrott börjat öka. Detta var en generell ökning och gällde inte någon specifik sport. Man kan förstås tänka sig att vissa går upp och andra ner – men på ett övergripande plan hade intresset för idrott stigit. Kan det ha att göra med Sveriges guld i handbolls-EM? Kanske? Kanske något annat spelar in också, OS till exempel?
Tankar och funderingar mottages gärna i kommentarsfältet. Om nämnda marknadsundersökning eller om vad som helst.
På återhörande.