Teknikutvecklingen raderar ut många yrkesgrupper idag. Och så kommer det att fortsätta vara under en mycket lång tid framöver. Lastbilschaufförer, taxichaufförer, industriarbetare och butiksbiträden är bara några av de jobb som kommer att vara ett minne blott inom ett par decennier. Detta kan man också se i städernas retorik. I Sveriges huvudstad talar man till exempel om det man kallar för Vision 2030 och Vision 2040. Staden ska utvecklas, växa och bli smartare och mer hållbar. Men staden kommer inte att bygga sig själv. För att kunna skapa det Stockholm som invånarna vill ha behövs proffs inom bland annat markarbeten, stadsplanering och diverse olika byggarbeten. Även om många yrken kommer att försvinna kommer alltid människors kognitiva kapacitet att behövas för vissa jobb.
Jag är möjligen partisk. Jag menar, jag har själv jobbat med markarbeten i Stockholm under i stort sett hela mitt vuxna liv. Det är klart att jag har svårt att acceptera om det vore så att hela min yrkeskategori skulle gå förlorad till artificiell intelligens och robotar. Så kan det naturligtvis bli så småningom, men jag tror att det dröjer betydligt längre än till när den sista busschauffören lämnar in sina nycklar och stämplar ut för sista gången.
Stadens politiker och stadsplanerare är väldigt tydliga på en punkt: Vi ska växa och vi ska bygga om och bygga nytt! Och titta bara på Slussen. Ett otroligt byggprojekt som kräver mycket stor arbetsstyrka och en stor bredd av kompetenser. Snart är det dags för Stockholms mest omtalade byggprojekt att också ta in markarbetare. Och då står vi redo, jag och mina kollegor. Det pratar om att bygget av nya Slussen ska stå helt färdigt år 2025. Det är alltså sex år kvar till dess att invånarna i staden ska få sätta sina fötter på den nya marken helt och hållet. Sex år av renovering, borrning, gjutning och markarbeten på en av Stockholms mest trafikerade platser. Jag är glad över att jag själv föredrar att cykla än att behöva krångla med bil genom staden när den ser ut som den nu gör.
Stadens visioner stoppar naturligtvis inte vid Slussen och år 2025. När detta stora projekt så småningom står färdigt drar nästa igång. Det återstår bara att se vad det kommer att ha för omfattning och var det kommer att ske. Oavsett vad som ska göras, och oavsett när det ska ske så kommer jag vara redo att utföra Stockholms bästa markarbete. Ett sådant jobb som bara en människa, ett riktigt proffs, kan utföra!
Tack för idag!