Vi lägger ofta mycket energi i sökmotoroptimering och naturligtvis vill vi veta om våra ansträngningar har varit framgångsrika. Framgången för SEO-åtgärder mäts vanligtvis av om webbplatsen är synlig (mer) i sökresultaten, dvs. om den visas på toppositionerna i sökmotorer för viktiga sökfrågor. Genom hög synlighet kan till exempel förvärva fler nya webbplatsbesökare och som ett resultat, helst genereras fler omvandlingar.
I bästa fall rankas webbplatsen på plats ett i sökresultaten för relevanta sökfrågor, men åtminstone på första sidan med resultat. De flesta användare bryr sig inte om att klicka på den andra sidan med sökresultat. Redan 2014 fann man i en utvärdering att 99,1% av alla klick fördelades över de första tio organiska sökresultaten, medan resultat från andra sidan och framåt nästan inte längre märks av användarna:
Även om denna statistik är lite äldre har den inte tappat någon av sin relevans. Tvärtom – på grund av den ständiga expansionen av annonser, universella sökresultat och utvalda utdrag i sökresultaten glider de organiska sökresultaten ofta så långt ner att bara ett fåtal får användarens uppmärksamhet alls. Det har därför blivit allt viktigare att din egen webbplats helst är bland de tre bästa i sökresultaten.
Synligheten kan bestämmas med olika verktyg. Rankningen av en webbplats bestäms utifrån en allmän nyckelordsuppsättning och ett motsvarande indexvärde matas ut. Om synligheten ökar är detta ett tecken på en fungerande SEO-strategi.
Förutom synlighet finns det andra nyckeltal som du kan använda för att kontrollera framgången för dina SEO-åtgärder:
- Organisk trafik
- Klick på sökresultat i Google Sök
- Intryck i Googles sökning
- Rangordningar för vissa nyckelord
- Klickfrekvenser baserat på vissa nyckelord
Den organiska trafiken berättar hur många som kom från sökmotorer till din webbplats. Du kan spela in och utvärdera det med webbanalysverktyg som Google Analytics. Du kan till exempel göra analyser per undersida och därmed bestämma exakt om något har förändrats på de undersidor som du har optimerat.
Du kan hitta data om klick och visningar i Google Sök. Det ger dig också information om de nyckelord som användarna kom till din webbplats med. Medan klicken anger hur många användare som har klickat på ditt sökresultat, beskriver intrycken visningarna av ditt sökresultat, även om det inte klickades på.
Du kan också hitta rankningar och klickfrekvens för nyckelord i Search Console. Om du har optimerat för ett visst nyckelord bör det rankas bättre och klickfrekvensen bör också förbättras.
Vilket nyckeltal som passar bäst för dina åtgärder i slutändan beror på din affärsmodell och de mål du strävar efter med sökmotoroptimering.
När du väl rankar bra på google så måste du också tänka på att ditt företag ska vara attraktiva att klicka sig in på ifrån googlesidan. Detta kan du enkelt fixa genom att börja jobba med Google my business. Detta kommer även kunna göra att ditt företag dyker upp på kartan på google maps.