Vi kämpade precis som de allra flesta mindre företag gör. Vårt bolag hade på ganska kort tid gått från 20 anställda till 55. Det var en stor förändring som man absolut skulle kunna argumentera för gick för fort för vårt eget bästa. Ja, jag är beredd att säga att det var just det som hände. Vi uppdaterade våra lokaler. Signade för större sådana i samma kvarter. Problemet var bara att de nya lokalerna var för små redan när vi flyttade in. Kort och gott: Det fanns många pusselbitar som inte riktigt föll på plats.
Ett viktigt steg i rätt riktning var när vi tecknade för facility management. Det var min kollega Janet som gjorde detta. Vi andra hade redan så mycket för oss att vi inte ens noterade att det skedde. Vad var ens facility management? Det var flera av oss som rattade företaget som inte hade en aning. Det visade sig i alla fall att facility management var någonting som var bra för oss. Jag ska idag berätta om varför.
En sak som behövde ske på vårt bolag var en förhöjning av viljan att vara på kontoret. Detta bidrog facility management med. Det var liksom som en mer heltäckande version av städtjänster. Det senare hade vi förstås haft länge. Facility management var dock något annat. De var som en integrerad del av företaget. I alla fall enligt det arrangemang som vi hade. De städade absolut, och de gjorde det väldigt bra och noggrant. Men de gjorde så mycket mer för oss genom sin facility management. De gjorde precis vad namnet skvallrar om: De tog hand om våra lokaler fullständigt. De kom med fruktskålar och de tvättade våra kläder och lakan. De ansvarade för påfyllning av kaffe och av andra varor som vi alltid ser till att ha på kontoret. Facility management var ett bra beslut för oss och jag är väldigt glad att Janet tog tag i det.
Jag vet inte riktigt vad mer jag ska säga om saken. Det känns som att de flesta företag redan kände till de positiva resultaten att vänta sig av facility management. Förmodligen var vi bara sena på bollen. Det är knappast första gången. Som tur är så kan vi i alla fall stoltsera med att vi levererar tjänster i absoluta världsklass. Det är värt oerhört mycket för oss och för vår omvärld.
Mer om detta nästa vecka, kära vänner.